Seminarium z psychologiem dla ratowników i dyspozytorów medycznych w Mielcu

Share on facebook
Share on twitter

Lepszy kontakt z pacjentem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu

– Odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjenta jest tak ogromnym obciążeniem, że w zawodach medycznych już po ok. 10 latach dochodzi do wypalenia zawodowego. Przyczynia się do tego ciągły stres i dużo „nieprzepracowanych” a wielkich emocji. Ale można temu przeciwdziałać – mówi Barbara Woszczyna, krakowska psycholog, terapeuta współpracujący m.in. ze służbami medycznymi. Spotkała się na warsztatach z personelem Pogotowia Ratunkowego w Mielcu.

            Jak podkreśla Maria Napieracz, dyrektor mieleckiej stacji, to często sami ratownicy mówią, jakiego wsparcia potrzebują najbardziej. – Docierały do mnie sygnały, że wielu członków kadry, pomimo że ma coraz większą wiedzę i doświadczenie, a na swoim koncie dużo sukcesów i świadomość rozwoju, to wcale nie czuje tyle satysfakcji, ile można by się spodziewać. Przychodzą natomiast zwątpienie, zmęczenie, zagubienie. Stąd pomysł, by nie tylko jednorazowo zorganizować w naszej Szkole Ratownictwa Medycznego wykład i warsztaty z psychologiem, ale też by dać naszym medykom szansę na stałe wsparcie psychologiczne – mówi dyrektor.

            Pomysł spotkania z psychologiem okazał się strzałem w dziesiątkę. W sumie w szkoleniu wzięło udział prawie 50 ratowników medycznych i dyspozytorów z mieleckiej stacji. – Oczywiście najlepiej jest, jeżeli na zawód medyczny decydują się osoby z odpowiednimi silnymi predyspozycjami psychicznymi i emocjonalnymi, głęboko przekonane, że to najlepsza ścieżka zawodowa dla nich. Wtedy zwykle syndrom wypalenia zawodowego dłużej ich nie dopada, choć nawet, gdy zawód to też wielka pasja, często w końcu taki kryzys przychodzi. Bywa jednak, że pewne postawy czy reakcje sprawiają trudność i trzeba je w sobie dopiero wyćwiczyć, ale gdy ma się chęci można to z powodzeniem zrobić po to, by lepiej wykonywać tak specyficzny i trudny zawód. I to działa. Medyk ucząc się nawiązywać dobrą relację i sprawną komunikację z pacjentem oraz jego rodziną, panowania nad stresem, emocjami, ma szansę złagodzić skutki codziennego obciążenia psychicznego wielką odpowiedzialnością i wyzwaniami – mówi psycholog Barbara Woszczyna.

            Ratownicy ćwiczyli więc relacje interpersonalne tak z pacjentem, jak i ze sobą w zespole, współpracę w grupie, umiejętność radzenia sobie z napięciem związanym z podejmowaniem trudnych decyzji, z frustracją niepowodzeniami, uczyli się też zauważać i doceniać własne osiągnięcia, itp. Psycholog będzie z nimi w kontakcie.

20190910_121509 20190910_121459 (1) 20190910_110940 (1)

?

20190910_121531

Skip to content